مجله آموزش

چطور به افزایش مهارت شنیداری در کودکان کمک کنیم؟

افزایش مهارت شنیداری در کودکان

افزایش مهارت شنیداری در کودکان یکی از کارهایی است که برای رشد مهارت های کودک و موفق عمل کردن در مدرسه باید انجام شود، زیرا درک شنیداری فراتر از شنیدن ساده آنچه گفته می ‌شود است و شامل توانایی دریافت اطلاعات ، پاسخ گویی به دستورالعمل ها ، در میان گذاشتن ایده ها ، افکار و عقاید می شود.
به طور کلی درک شنیداری توانایی درک معانی کلمات شنیده شده و برقراری ارتباط با آنها است. هنگامی که کودک شما داستانی را می شنود درک مطلب به او این امکان را می دهد تا مطالب را فهمیده و در مورد آنها صحبت کند و حتی آن را با کلمات خود بازگو کند.
کودکانی که شنونده های خوبی هستند اغلب هنگامی که بزرگ می شوند ارتباطات خوبی دارند بنابراین افزایش مهارت شنیداری در کودک باید در سنین پایین ایجاد شود . این مهارت همانند یک ماهیچه که برای قوی تر شدن نیاز به ورزش دارد نیاز به تمرین و تکرار دارد.
مهارت های شنیداری کودکان در طول زمان توسعه می یابد و زمانی که علاقه‌مند باشند و با آنچه که قرار است به آن گوش دهند و درگیر شوند بهتر خواهد بود . به عنوان مثال در ۵ تا ۶ سالگی آنها شروع به فیلتر کردن عوامل حواس پرتی می کنند اما همچنان می‌تواند فقط برای ۵ تا ۱۰ دقیقه با تمرکز گوش دهند .

نحوه تقویت مهارت‌های درک شنیداری در کودکان

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید با به کارگیری آن ها درک شنیداری کودکتان را در خانه تقویت کنید که برخی از آنها شامل موارد زیر می باشند:

توجه کامل کودکتان را جلب کنید.

کودکتان را تشویق کنید هنگامی که به حرف‌های شما گوش می ‌دهد به شما نگاه کند توجه کامل آنها مهم است و این کار باعث می‌شود که آنها عادت کنند که توجه کامل خود را به آنچه که گفته می شود جلب کنند.

افزایش مهارت شنیداری در کودکان

افزایش مهارت شنیداری در کودکان

خواندن را به یک فعالیت تعاملی تبدیل کنید.

در حین کتاب خواندن برای کودک با صدای بلند قبل از ورق زدن تامل کنید و از او بپرسید فکر می کنی که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سپس از کودکتان بخواهید که پاسخ خود را توضیح دهد تا ببینید چقدر خوب گوش کرده است . اگر گوش نداده بود از انتقاد کردن به فرزند خود بپرهیزید و در عوض او را عادت دهید که پیش‌بینی کند پایان داستان چه می‌افتد.

بازی کردن با یک داستان

این یک فعالیت سرگرم کننده است که تمام افراد خانواده می توانند با هم انجام دهند . از یکی از اعضای خانواده بخواهید که یک داستان را با یک خط شروع کند مثلاً بگوید روزی روزگاری خرسی بود که در غار تنها زندگی می کرد ، سپس بقیه افراد خانواده به صورت نوبتی در گفتن بقیه داستان شرکت کنند.

بر سیگنال های گفتاری رایج تاکید کنید.

با تاکید بر سیگنال های گفتاری رایج هنگام صحبت به کودک خود کمک کنید تا به نشانه های مهم گوش دهد، این سیگنال ها می توانند شامل کلماتی مانند بعداً، پس، بالاخره و غیره باشند.

به کودک خود کمک کنید تا دایره لغات خود را افزایش دهد.

کودکان ممکن است در کلمه ای که مفهوم آن را نمی فهمند گیر کنند و در نهایت بقیه چیزهایی که گفته می‌شود را از دست بدهند . برای تقویت دایره لغات کودک خود از کتاب‌های مختلف ، بازی ها ، فلش کارت ها و برنامه های آنلاین استفاده کنید و فراموش نکنید که به طور منظم با هم مطالعه کنید.

شنونده خوبی برای کودکتان باشید.

از قطع کردن حرف کودکتان هنگام صحبت کردن خودداری کنید و به او نشان دهید که به حرف های او گوش می دهید . برای نشان دادن علاقه شاخص‌های مثبتی مانند تکان دادن سر، لبخند زدن ، گفتن کلمات حمایتی و پیگیری صحبت های او با پرسیدن سوالات یا توضیح بیشتر در مورد آن چه که گفته است را ارائه دهید.

به یاد داشته باشید که بیشتر کودکان خردسال بازه توجه کوتاهی دارند.

از کودکتان انتظار نداشته باشید که اگر اطلاعات طولانی که به او می دهید و برای او جالب نیست آن را پردازش کند . روی ایجاد مهارت های درک و یادگیری به شیوه سرگرم کننده و حمایتی تمرکز کنید و به یاد داشته باشید که همیشه صبور باشید.

عادت دادن کودک به یک شیوه زندگی سالم

فراموش نکنید که توانایی کودک شما برای گوش دادن به یک شیوه زندگی سالم بستگی دارد که شامل رژیم غذایی سالم ، بازی های فعال و زیاد در فضای باز، محدود کردن زمان تماشای تلویزیون ، تعامل زیاد و واقعی با بزرگسالان و کودکان، خواب خوب و منظم که شامل یک دوره آرام و بدون استفاده از صفحه نمایش تلفن همراه تبلت یا تلویزیون است.

صحبت کنید تا فرزندتان گوش کند.

اگر می خواهید فرزندتان به صحبت‌های شما کاملاً گوش کند باید بدانید که نحوه صحبت شما با فرزندتان بسیار مهم است.
کودکان معمولاً برای انجام چندین کار مشکل دارند. بنابراین به جای اینکه از آنها انتظار داشته باشید که یک سری دستورالعمل‌های طولانی را دنبال کنند به عنوان مثال به جای اینکه از آنها بخواهید تمام کارهایی مانند مسواک زدن دندان‌ها، شانه کردن موها، انجام تکالیف مدرسه، پوشیدن کفش ها و غیره را یکباره انجام دهند این کارها را تقسیم نموده و هر بار از او بخواهید که یکی دو تا از آنها را انجام دهد.
همچنین مهم است که از نام فرزندتان برای جلب توجه او ، برقراری تماس چشمی، صحبت واضح و زمان دادن برای فکر کردن قبل از پاسخ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *