مجله آموزش

بهترین روش آموزش خواندن به کودکان 2 تا 6 سال

بهترین روش آموزش خواندن به کودکان

بیشتر افراد تا زمانی که تصمیم نگیرند آموزش خواندن به کودکان خود را در خانه انجام دهند به روند یادگیری آن فکر نمی کنند . بر خلاف تصور برخی افراد ، یادگیری خواندن یک فرآیند طبیعی نیست که به تنهایی اتفاق بیفتد، این یک موضوع پیچیده است که نیاز به آموزش صحیح مهارت ها و راهبردهای مختلف برای شناخت رابطه بین حروف و صداها و واج شناسی دارد . درست است که به عنوان والدین پرمشغله ممکن است هنوز اقدامی عملی برای آموزش خواندن به کودک انجام نداده باشید ، اما خبر خوب این است که اگر چه خواندن به خودی خود یک فرایند پیچیده است اما مراحل انجام شده برای ایجاد مهارت ها نسبتاً ساده هستند و شما می توانید متناسب با سبک زندگی که دارید مهارت های خواندن در کودک خود را تقویت نموده و از آنها لذت ببرید.

آموزش خواندن به کودکان پیش دبستانی

برای اینکه به کودکتان بیاموزید که چگونه بخواند و آن را به یک تجربه مثبت و با ارزش برای او تبدیل کنید راهبردهای ساده و تست شده زیر را امتحان کنید.

1. از قافیه های مهدکودکی برای ایجاد آگاهی از واج ها استفاده کنید.

آهنگ ها و قافیه های کودکانه فقط سرگرم کننده نیستند . بلکه این ریتم و قافیه ها به کودک کمک می کند تا صدا ها و هجاها را در کلمات شنیده و همچنین به او کمک می کند تا خواندن را یاد بگیرد.
یک راه خوب برای ایجاد آگاهی آوایی که از مهم ترین مهارت ها در خواندن است این است که به صورت ریتمیک و با آهنگ و هماهنگ کلمات را بخوانیم . این فعالیت ، راهی فوق العاده برای کودکان است تا به طور ضمنی مهارت های سواد آموزی که آنها را برای موفقیت در خواندن آماده می کند، یاد بگیرند.

2. استفاده از فلش کارت های کلمات در خانه

باما ، مجری طراحی فلش کارت هایی است که کلمات ساده ای روی آنها درج شده است . پس از خرید این فلش کارت ها برای کودک خود می توانید از او بخواهید کارتی را انتخاب نموده و سپس کلمه درج شده روی آن را با هم بخوانید . به عنوان مثال هنگامی که کلماتی که دارای سه صدا هستند مانند قوچ، خوک ، تاپ و غیره را می خوانید سه انگشت خود را بالا نگه دارید و از او بخواهید اولین صدای را که در کلمه می شنود سپس صدای دوم و سوم را بگوید . این فعالیت ساده به زمان کمی نیاز دارد و مهارت های صوتی و رمزگشایی ضروری را ایجاد می کند به طوری که به کودک کمک می کند تا یاد بگیرد چگونه کلمات را به صدا درآورد .
در صورتی که کودک شما تازه شروع به یادگیری حروف الفبا کرده است بیشتر از نام حروف، روی صداهایی که هر حرف تولید می کند تمرکز کنید.

3. کودک خود را با تصاویر و کلمات چاپ شده درگیر کنید.

با کمک پک آموزشی باما ، فرصت‌های روزانه برای تقویت مهارت خواندن در کودک پیش دبستانی را ایجاد کنید. دیدن کلمات چاپ شده فلش کارت ها ، کودک را قادر می سازد تا ارتباط بین صدا و نمادهای حروف را دیده و تکرار کند. هنگامی که خارج از منزل هستید روی پوسترها، بیلبوردها و تابلوها به حروف اشاره کنید. به مرور زمان می توانید صداگذاری حروف را برای ساختن کلمات مدل کنید. روی حرف اول در کلمات تمرکز کنید و از کودک خود بپرسید این حرف چه صدایی دارد؟ چه کلمه دیگری با آن صدا شروع می شود؟

بسته آموزش خواندن باما

بسته آموزش خواندن باما

 

4. بازی با کلمات را در خانه یا ماشین انجام دهید.

با تکیه بر مرحله قبل بازی های ساده با کلمات را بطور منظم با کودک خود در خانه و یا هنگامی که مشغول رانندگی هستید، انجام دهید . بر روی بازی هایی تمرکز کنید که کودک شما را تشویق به گوش دادن ، شناسایی و دستکاری صداها در کلمات می کند. به عنوان مثال از کودک خود بپرسید مرغ با چه صدایی شروع می‌شود؟ با چه صدایی به پایان می رسد؟ چه کلماتی با این صدا شروع می شوند؟

5. مهارت های اصلی مربوط به آموزش خواندن به کودک را درک کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که یادگیری خواندن ، شامل مهارت های مختلف است . پنج جزء ضروری خواندن وجود دارد که شامل توانایی شنیدن و دستکاری صداهای مختلف در کلمات، ارتباط بین حروف و صداها، درک معنای کلمات ، تعاریف و زمینه آنها، درک معنای متن هم در کتاب های داستان و هم در کتاب های تحصیلی، توانایی خواندن با صدای بلند و با سرعت، درک و دقت

6. هر روز با هم مطالعه کنید و درباره مطالب کتاب قصه از او سوال بپرسید.

بسیاری از افراد نمی دانند که چگونه می توان از طریق یک عمل ساده کتاب خواندن برای کودک چند مهارت را در او افزایش دهید. با کتاب خواندن برای کودکان نه تنها به او یاد می دهید که چگونه کلمات را به زبان بیاورد بلکه مهارت های کلیدی درک را نیز در او ایجاد می کنید ، دایره لغات او را افزایش می دهید و از همه مهمتر عشق به خواندن را در او پرورش می دهید.
با پرسیدن سوال در حین مطالعه مهارت‌های درک مطلب را در کودک تقویت کنید . برای بچه های کوچک تر آن ها را تشویق کنید تا با عکس ها درگیر شوند به عنوان مثال از او بپرسید که آیا قایق را می بیند یا گربه چه رنگی است؟
از بچه های بزرگتر سوالاتی در مورد آنچه اخیرا خوانده‌اید بپرسید به عنوان سال بپرسید که فکر می‌کنید چرا پرنده کوچک ترسیده بود؟

آموزش خواندن به کودک سه ساله

دو روش اصلی برای آموزش خواندن به کودک ۳ ساله وجود دارد که شامل روش های تحلیلی و جهانی است که در واقع مکمل یکدیگر هستند.
روش تحلیلی همانطور از نامش پیداست مبتنی بر فرایند تجزیه و تحلیل محرک های نوشتاری است که از طریق بینایی درک می شود. این روش پر کاربرد ترین روش برای یادگیری کلمات و حروف فارسی بوده و اکثر متدولوژی ها بر اساس آن هستند . با این حال آنقدرها هم که به نظر می رسد کار ساده‌ای نیست، زیرا از یک سو لازم است کودک حروف را به عنوان محرک های فردی در آن شبکه از خطوط منحنی و مستقیم جدا نموده و سپس یک صدا به آن نسبت دهد.
در روش جهانی کلمه به عنوان یک شکل یا یک شکل مرتبط با یک معنا درک می شود، به طوری که کودک هنگامی که کلمه خاصی را می بیند قبل از اینکه بتواند جداگانه تشخیص داده و بداند چه صدایی دارد به خوبی می داند چگونه تلفظ می شود و به چه معناست . این کار به توانایی تشخیص پیچیده‌تری نسبت به حروف نیاز دارند اما واحدهای معنادار واقعی زبان گفتاری و فضای بین آنها با دیدن ، برای کودک آسان تر می شود.
در حدود سنین سه و چهار سالگی والدین می‌توانند شاهد این باشند ک به اولین نقطه عطف خواندن فرزند خود می‌رسند . این کار ممکن است شامل مواردی مانند اشاره به کلمات آشنا یا صداهای حروف و یا بازگویی داستان هایی با شرایطی که برای آنها خوانده شده است. این مرحله از رشد کودک بهترین سن برای شروع آموزش خواندن کلمات است.
سن سه سالگی برای توسعه خواندن بسیار مهم است ، بنابراین مهم است که مطمئن شوید از روش هایی برای آموزش کودک استفاده می کنید که سرگرم کننده است.
سه سالگی مملو از تخیل ، کاوش و بازریست ‏و سنی است که باید برای آموزش، مهارت های خواندن اولیه را در نظر بگیرید و مهمتر از همه بر تقسیم لذت مطالعه با هم تمرکز کنید.
برای برداشتن اولین گام های خود برای آموزش خواندن به کودک ۳ یا ۴ ساله راهنمایی زیر را دنبال کنید:

. مهارت های زبانی کودک خود را با روش های سرگرم کننده و بازی های مفرح تقویت کنید.

این مهم است که با بازی و سرگرمی کودکتان را مشتاق یادگیری کنید . شعرهای مهدکودکی بخوانید ، کتاب ها را بارها و بارها با صدای مختلف بخوانید یا سعی کنید به جای خواندن کتاب بر روی تصاویر تمرکز نموده و بر طبق تصاویر قصه بگویید.
به همراه فرزندتان به کتاب‌های صوتی گوش دهید، به ویژه درباره داستان هایی که برای او خوانده اید . از او بخواهید داستان هایی را که با هم خوانده اید با کلمات خودش بازگویی کند و داستان هایی را در حین بازی تخیلی اجرا کنید. این فعالیت ها مهارت های کلیدی زبان را به شیوه ای سرگرم کننده و انگیزشی در کودک ایجاد می‌کند.

 

 

 

1. با استفاده از قافیه ها ، آگاهی واج شناختی کودک ۳ ساله خود را توسعه دهید.

شناخت واج ها زمینه یادگیری خواندن است و باعث می شود کودک درک کند که هر حرف یک صدا دارد . ۳ تا ۴ سالگی سنین خوبی برای شروع به ساختن این مهارت های مهم اولیه خواندن با بازی های سرگرم کننده و ساده است. نگران نباشید و از کودک خود بخواهید که حروف را شناسایی کند، بیشتر بر روی صداها تمرکز کنید قافیه ها را در حال خواندن روزانه خود بگنجانید و فرزندتان را تشویق کنید که آنها را بعد از شما تکرار کند.

2. به کودک خود نشان دهید که چگونه یک کتاب را به درستی در دست بگیرد.

برخی از کودکان در سن ۳ تا ۴ سالگی شروع به تشخیص نحوه صحیح نگه داشتن کتاب به سمت بالا می کنند و صفحه را از راست به چپ ورق می زنند . در این مرحله ممکن است شروع به تظاهر به خواندن کنند، هنگام خواندن انگشت خود را زیر کلمات بکشید تا به او کمک کنید ببیند کلمات چگونه از راست به چپ حرکت می کنند . کتاب ها را در اتاق فرزندتان بگذارید اگر حتی اگر هنوز نمی‌تواند آنها را بخواند این کار به او فرصت می دهد تا به طور مستقل کتاب ها را کشف کند.

3. کتاب های مناسب برای کودکان سه ساله انتخاب کنید.

در ۳ سالگی کودکان احتمالاً داستان هایی با پایان خوش و دارای یک خط داستانی ساده را ترجیح می دهند. همچنین احتمالا آنها از داستان هایی لذت می برند که می ‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، داستان‌هایی در مورد خواهر و برادر، حیوانات خانگی ملاقات با پدربزرگ و مادربزرگ و غیره.
این داستان ها باعث آرامش و خنده آنها می شود. اگر فرزندتان واقعاً از کتابی لذت می‌برد و می‌خواهد آن را بارها و بارها بخواند یا برای او بخوانید این کار را انجام دهید. بیشتر کودکان دوست دارند که کتاب‌های مورد علاقه شان بیش از یک بار یا حتی صد بار برایشان خوانده شود ، سعی کنید انواع مختلف کتاب‌ها از جمله کتاب های غیر داستانی، شعر و غیره را نیز برای او بخوانید.

4. با صدای بلند بخوانید و آن را به یک تجربه لذت بخش تبدیل کنید.

این کار بهترین کاری است که می‌توانید برای کمک به کودک سه ساله خود هنگام یادگیری خواندن انجام دهید.
ممکن است زندگی شلوغی داشته که وقت و زمان کافی در اختیار نداشته باشید اما سعی کنید هر روز حداقل ۱۵ دقیقه برای فرزندتان کتاب بخوانید . در این هنگام از راه های مختلفی استفاده کنید که این زمان را به یک تجربه سرگرم کننده و آرام برای کودک تبدیل می کند . هنگامی که کودک شما یاد می گیرد که خواندن را با خاطرات مثبت مرتبط کند به احتمال زیاد تمایل به خواندن افزایش می یابد.

آموزش کلمات به کودکان دو ساله

در دو تا سه سالگی مهارت‌های زبانی کودک به سرعت رشد می کند . او در دو سالگی می تواند جملات ساده ای را بگوید به سوالات ساده مانند عروسک کجاست یا آیا گرسنه هستی پاسخ دهد. در سه سالگی دایره لغات افزایش یافته و کودک می تواند سوالات پیچیده تری پرسیده و یا به سوالات پیچیده تر پاسخ دهد . او می تواند وانمود کند که صحنه های تخیلی مانند رفتن به تعمیرگاه، مطب پزشک، شهربازی و غیره را بازی می کند.
شما می ‌توانید در این سن به فرزندتان کمک کنید تا همه کلمات را در کنار یکدیگر گذاشته و چیزهایی به او بیاموزید که دانستن آنها در موارد زیر ضروری است:
– به عنوان مثال به کودک دو ساله خود بیاموزید که نام و نام خانوادگی خود را بگوید.
– از تعداد، اندازه و شکل چیزهایی که فرزندتان به شما نشان می دهد بپرسید.
– سوالاتی بپرسید که پاسخ آنها بله یا خیر نیست و کودک باید در مورد آنها توضیح دهد. این کار به کودک کمک می‌کند تا ایده‌های خود را توسعه داده و یاد بگیرد که آنها را بیان کند. به عنوان مثال می توانید به او بگویید که چه جوجه های زیادی. جوجه ها چندتا هستن؟ این جوجه ها کجا می روند؟ پس از سوال پرسیدن منتظر مانده و به پاسخ کودک گوش دهید . حتی می‌توانید پاسخی را پیشنهاد دهید ، مثلا بگویید من ۵ جوجه میبینم که به بازی می کنند .
– از کودکتان بخواهید داستانی را که با یک کتاب مورد علاقه همراه است را برای شما تعریف کند این کار باعث رشد زبان او نیز می‌شود.
– موارد مختلف را در فلش کارت های مایاکودک را به او نشان داده و نام کلمه مورد نظر را تکرار کنید به عنوان مثال می توانید با نشان دادن عکس میوه ها و تکرار اسم آن ، کودک را با این کلمات آشنا نموده و دایره لغات رو را افزایش دهید.

آموزش کلمات به کودکان کمتر از ۲ سال

بچه ها خیلی سریع بزرگ می شوند و به نظر می رسد همین دیروز بود که آنها تازه متولد شده بودند و اکنون آنها را می‌بینید که شروع به خزیدن و راه رفتن و کشف دنیای اطراف خود می‌کنند .همانطور که نوزاد بزرگ شده و به یک کودک نوپا تبدیل می شود از نظر گفتار و زبان نیز رشد می کند. بنابراین برای والدین بسیار مهم است که فرزندان خود را در مراحل مختلف مراحل رشد حمایت و راهنمایی کنند .
رشد زبان و ساخت واژگان و کلمات در کودکانی که تازه شروع به صحبت می کنند منحصر به فرد است. برای آشنایی کودکان کمتر از ۲ سال با کلمات ، کودک خود را درگیر مکالمات کنید و او را در معرض تعداد زیادی از کلمات قرار دهید تا دایره لغات او افزایش یابد.

– برای کودک خود کتاب بخوانید و زمان مناسبی برای این کار انتخاب کنید که خسته نیستید تا هر دو بتوانید از خواندن کتاب و آموزش کلمات به کودک خود لذت ببرید.

– با زبان مادری با کودک صحبت کنید ، به این معنی که به زبان خاصی برای صحبت با نوزاد با صدای بلند و آواز خوانی که با حالات صورت اغراق‌آمیز همخوانی دارد، صحبت کنید . زیرا این نوع گفتار به نوزاد کمک می کند تا بیشتر به گوینده توجه کند. این کار او را تشویق می کند تا تفاوت بین کلمات و ترتیب آنها در یک جمله را پردازش کند.

– برای قرار دادن کودک در معرض کلمات و عبارات جدید به بیرون از خانه رفته و او را با دنیای بیرون آشنا کنید.

– کلمات را با کلمات به کودک زیر دو سال آموزش دهید، برای این کار تا آنجایی که می توانید کلمات را با کودک به اشتراک بگذارید و او را درگیر مکالمات کنید. نشان دادن دنیای اطراف و استفاده از قافیه ها و آهنگ ها نیز می‌تواند رشد زبانی را در کودک تقویت کند.

بهترین روش آموزش خواندن به کودکان

بهترین روش آموزش خواندن به کودکان

آموزش اعداد به کودکان با تصاویر

بهترین روش برای آموزش دادن اعداد به کودکان کمک گرفتن از تصاویر است اما ابتدا لازم است اعداد از یک تا ده را به کودک یاد بدهید بیشتر کودکان به سادگی اعداد ۱ تا ۱۰ را به خاطر می سپارند.
در ادامه از تصاویر استفاده نموده و اعداد را به کودکان آموزش دهید ، زیرا کودک هنگامی که بتواند تجسم یک مفهوم را داشته باشد بهتر مفاهیم را به خاطر می سپارد. برای کمک گرفتن از تصاویر برای یاد دادن اعداد به کودکان تصاویر خاصی را در تعداد مشخصی بکشید به عنوان مثال از تصویر سه سیب، دو بستنی و غیره استفاده کنید و توسط آن ها اعداد را به کودک یاد دهید.
استفاده از فلش کارت های اعداد باما یک روش ایده آل برای آموزش اعداد به کودکان است.

آموزش به کودکان دیر آموز

کودکان دیر آموز مانند سایر کودکان می توانند مهارت های یادگیری اعداد و کلمات را فرا گیرند اما سرعت و میزان یادگیری شان نسبت به همسالان شان کمتر است. اما این کودکان نسبت به کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر تر بوده و از نظر نمره هوشی نیز بالاتر هستند . با توجه به اینکه این کودکان بین کودکان باهوش و کودکان عقب مانده قرار می گیرند به کودکان مرزی معروف هستند و مشکل شان در سنین مدرسه مشخص می شود .
در صورتی که کودک شما در دسته کودکان دیرآموز قرار دارد به جای توقع بالا داشتن از او در مهارت و سرعت یادگیری مطالب و وارد آوردن استرس به او محیط آرامی برای او به وجود آورده و با صبر و حوصله و با استفاده از روش های مختلف او را تشویق به یادگیری کنید.
از معلم کودک دیرآموز خود بخواهید که مطالب را شمرده تر و بیشتر برای او توضیح داده و صبر و حوصله بیشتری برای یادگیری فرزندتان به خرج دهد.
کودکان دیرآموز باید تحت تعلیم و تربیت معلمانی قرار گیرند که از تخصص های لازم در این زمینه برخوردار هستند . این معلمان باید به میزان کافی دانش و تجربه داشته و بتواند سازگاری های لازم برای کمک به کودک جهت یادگیری را داشته باشد. آنها باید بتوانند با استفاده از آزمون های مختلف کودک را ارزیابی نموده برنامه های درسی متنوعی ایجاد کنند و با به کار بردن تکنیک های آموزشی مختلف انگیزه کودک را برای یادگیری افزایش دهند . این معلمان باید بتوانند ارتباط مناسب را بین کودک با سایر همکلاسی‌هایش برقرار نموده و با تشویق و تحسین این کودکان یک محیط عاری از استرس و تشنج برای آنها فراهم کنند.
کودک دیرآموز ممکن است نیاز به معلم کمکی داشته تا مطالب را برای آنها به طور مداوم تکرار کند . به همین دلیل والدین باید نسبت به این امور آگاه بوده و با نظارتی که بر فعالیت های کودک دارند او را در این امر یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *