مجله آموزش

9 راه موثر برای تقویت حافظه کودکان

تقویت حافظه کودکان

در دنیای امروزی که از نظر فناوری در حال پیشرفت است تمرکز و حفظ افکار برای کودکان پیش از پیش دشوار است. راه های مختلفی برای تقویت حافظه کودکان وجود دارد، از مواد غذایی تقویت کننده حافظه گرفته تا بازی ها و تمرین های سرگرم کننده که می توانند به شما در قوی تر کردن حافظه فرزندتان کمک کند.
حافظه نقش مهمی در ایجاد یک پایگاه مستحکم برای یادگیری چه در مدرسه و چه فراتر از آن دارد. داشتن حافظه قوی به کودکان کمک می ‌کند تا در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند ، در امتحانات خوب عمل کنند و نمرات بهتری کسب کنند .
با این حال همه افراد با یک حافظه قوی متولد نمی شوند و این مهارت هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد گسترش یافته و افزایش می یابد . برای تسلط بر حافظه بسیار مهم است که کودک به طور معمول روی  حافظه خود کار کند که باعث می شود فرد کامل شود.
بازی های فکری و تمرین ها به تغییر ساختار مغز کودک و تقویت حافظه او کمک می کنند . در واقع تحقیقات نشان می ‌دهند که چنین تمرینات مغزی باعث افزایش ظرفیت های ریاضی در کودک می شود.

دو نوع حافظه موثر وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:

1. حافظه کوتاه مدت

این حافظه معمولاً به کودکان کمک می ‌کند تا آخرین اطلاعات را فهمیده و به خاطر بیاورند و به آنها در مقابله با هر کاری نیز کمک می کند.

2. حافظه بلند مدت

زمانی که کودک درک عمیق تری از موضوعی پیدا می کند اطلاعات ثبت شده به حافظه بلند مدت منتقل می شوند.

تقویت حافظه کودکان

تقویت حافظه کودکان

راه های تقویت حافظه کودکان

استراتژی های مختلفی وجود دارد که به کودکان کمک می کند تا حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را تقویت کنند. این استراتژی ها شامل موارد زیر می باشند:

1. انجام بازی های تقویت کننده حافظه

بازی های مختلفی چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین وجود دارند که باعث تقویت حافظه در کودکان می شوند . هدف از این بازی های خاطره انگیز این است که ذهن را به شیوه ای سرگرم کننده تمرین داده و از این طریق باعث می ‌شوند کودک موضوعاتی را که به آنها آموزش داده شده است را به یاد بیاورد.

2. تمرکز شدید بر روی کارها

به طور معمول حدود ۸ ثانیه طول می کشد تا مغز اطلاعات را دریافت و پردازش کند . بنابراین با تشویق کودکان به تمرکز شدید به مدت ۸ تا ۱۰ ثانیه بر روی وظایف خود می توان حافظه آنها را تغییر داده و تقویت نمود.

3. آموزش را چند حسی و چند بعدی کنید.

رویکرد چند حسی و چندبعدی نسبت به یادگیری از طریق استفاده از صدا، لمس کردن و بینایی می ‌تواند به کودکان کمک کند تا همه موارد را بهتر به خاطر بسپارند.
خواندن یک کتاب با صدای بلند و با استفاده از وسایلی که در مورد آن در کتاب صحبت شده است کودک را درگیر می ‌کند و باعث می‌شود به راحتی با متریال ها ارتباط برقرار کند.

4. تقسیم اطلاعات

به کودکان کمک کنید اطلاعات را به قطعات کوچکتر و مقادیر فشرده‌ تر تقسیم کنند. به خاطر سپردن اطلاعاتی که به چند بخش تقسیم شده اند آسان تر از درک همزمان مطالب زیاد به صورت یکجا است . مرتب کردن اطلاعات توسط رنگ ها، فهرست بندی ، سرفصل ها و حتی آهنگ های مختلف یادآوری موضوع را برای کودک آسان تر می کند.

5. یادگیری هیجان انگیز ایجاد کنید.

خاطرات همیشه از نشانه های محیط بیرونی استفاده می کنند . در حالی که کودکان را وادار می کنید چیزی یاد بگیرند مهم است که یک موضوع را با محیط اطراف کودک مرتبط کنید . به عنوان مثال استفاده از تصویر پس زمینه و صدا می‌توانند به کودک کمک کنند تا بعدا این موضوع را به راحتی به خاطر بیاورد.

6. از حافظه های بصری استفاده کنید.

حافظه های بصری به کودکان کمک می کنند تا تکنیک هایی را برای به دست آوردن اطلاعات و همچنین قدرت بازیابی بیاموزند . کودکان می توانند از فلش کارت ها که شامل کلمات و تصاویر برای تمرین، تعریف یا تطبیق تمرین ها است استفاده کننند. حافظه بصری یکی از راه های مهم تقویت حافظه در کودکان است.

7. تقویت تمرکز با موسیقی

یکی از شاخص های کلیدی تیز هوشی و توانایی های فکری، حافظه است و یک راه آرام بخش و اثبات شده برای تقویت حافظه کودک موسیقی است .
موسیقی این قدرت را دارد که به کودک کمک کند تا تمرکز نموده و در واقع می تواند ذهن را دستکاری کند تا کودک خاطرات کامل تری ساخته و حفظ کند.
راه های مختلفی برای استفاده از موسیقی برای کمک به کودکان برای یادگیری چیزهای جدید وجود دارد.
موسیقی آرام آرام در پس زمینه به کودک کمک می‌کند که تمرکز کند و نت ها و قافیه ها به او کمک می کنند تا همه چیز را به خاطر سپرده و به یاد بیاورد و مهم تر از همه یادگیری یک ساز یا فرم موسیقی به کودک کمک می کند تا اعتماد به نفس او به اوج برسد.

8. تغذیه صحیح

زمانی که به کودک خود بشقاب متعادلی از مواد غذایی مغذی که سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ است ، می دهید می توانید توسط این مواد غذایی حافظه کودک خود را تقویت کنید اما باید توجه داشته باشید که از دادن غذاهای شیرین و پرکالری به کودک خود خودداری کنید.

9. خواب کافی و ورزش منظم

آخرین و یکی از مهم ترین راه کارهای تقویت حافظه در کودکان خواب کافی و ورزش منظم است . هر کودکی به حدود ۸ تا ۱۰ ساعت خواب عمیق در روز نیاز دارد تا حافظه او تقویت شود. انجام ورزش و فعالیت های بدنی به صورت منظم نیز به کودکان کمک می‌کند تا ذهنی سالم و با انگیزه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *